SØVN

S U N D ✨ S Ø V N: ISOLERENDE iPAD

Når det kommer til skærm vaner, så handler det ikke om børnene, det handler om de voksne. Det er de voksne der skaber de uhensigtsmæssige vaner. Småbørns første møde med medier, finder typisk sted i familien

Der er ingen tvivl om, at jeg tager stor afstand fra iPad til små børn. Jeg har i den forbindelse skabt #imfreetoo, som er et fænomen der hylder tilstedeværelse. At være sat fri for skærm-afhængighed og i stedet være tilstede, sammen med vores børn og lære dem tilfredsstillelsen i, at være tilstede både med andre og sig selv, er en kæmpe gave vi kan give vores børn.

Når børn underholdes eller afledes med elektroniske midler, så går det ud over kreativiteten, opdagelse af egne evner, relationen til forældre, Sund Søvn og jeg kunne blive ved. Det er enormt udviklende, for et barn, at opdage egne evner og succes med sin egen kreativitet og fantasi. Hjælp dit barn til at finde glæde i leg og læring uden skæm. Selvtilfredshed, udvikling, læring, leg, succes med egne evner, giver en enorm glæde, styrkelse af selvværdet og selvforståelsen og mental ro for dit barn.

Når vi ikke har noget at give os til, eller bliver underholdt af noget (nogen vil kalde det at kede sig), så skaber vi mentale mirakler. Vi kender det alle sammen når vi f.eks. kører bil og alt elektronik er slukket, så taler vi sammen med vores partner eller selv begynder at reflektere.

Asta på 3 1/2 år, fandt for noget tid siden, et cover til en iPad. Hun spurgte hvad det var og jeg fortalte, at det var til en iPad, som ligner en lille fjernssynsskærm. Jeg spurte “ved du hvad en iPad er?” Dertil svarede hun “Nej, det ved jeg ikke”. Det kan lyde meget frelst, men det er slet ikke sådan det er ment. Det har dog enorm værdi, for et lille barn, ikke at kende til dette isolerende middel. 

Europa Parlamentet skriver i en EPRS rapport, at den fysiske passivitet i forbindelse med overforbrug af tablets, kan medføre søvnproblemer, depression, aggressiv opførsel og andre sundhedsskadelige tegn, blandt helt små børn. Nye WHO-retningslinjer for fysisk aktivitet, stillesiddende opførsel og søvn til børn under 5 år, beskriver vigtigheden i fysisk aktivitet og Sund Søvn. 

Hjemmetest

Jeg har faktisk lavet en test, med vores to små børn. I en uge placerede jeg dem mere foran tv’et. Bare på én uge, blev de mere irritable og havde besvær med, at finde på noget at lave ud over at se tv og de efterspurgte tv’et meget. Når vi skulle spise, gad de ikke rigtig og det hele blev mere besværligt. Efterfølgende have vi en periode, hvor tv’et næsten ikke blev brugt og der kunne nemt gå flere dage imellem, vi så noget sammen med dem. Kreativiteten og glæden blomstrede og vi hyggede igen under aftensmaden. Jeg synes det var enormt skræmmende og spot on ift. den forskning der ligger og min viden, erfaring og overbevisning. Husk på at med det her forsøg, sad børnene sammen og meget af tiden sad vi også og så med. Det får mig til at tænke på, hvordan resultatet ville have set ud, hvis det var en socialt isoleret iPad, de hver især sad med.

Miljøterapi

I mit arbejde med børn og unge i psykiatrien, var skærmene en stor udfordring og vi havde fokus på, at skabe et miljø, der var terapeutisk ift. til den udfordring. Det samme gælder i forældreskabet. Du skaber selv det optimale miljø, for dit barns udvikling og trivsel. Et barn er super god til, at fortælle hvad det gerne vil. Det er ikke ens betydning med, at det er det bedste for barnet. Hvis barnet gerne vil se iPad, så det ofte fordi det ikke kan finde på andet, ikke føler sig set eller lyttet til. Hvis du er nærværende, kreativ, kærlig, tilstede og leger, oplever og udforsker verden sammen med dit barn, så er iPad det sidste dit barn efterspørg. Samtidig lærer dit barn også, at finde glæde i eget selskab.

Hvis I allerede er fanget i iPad’ens, giftige klør, så kan I udfase den. Når I skal nogle steder, så lad den blive hjemme. Når barnet efterspørg den derhjemme, så sig “vi skal ikke se iPad lige nu, men jeg vil rigtig gerne være sammen med dig og jeg har noget spændende vi skal lave sammen”, eller “Jeg har lige brug for din hjælp til….. og om 30 min kan du se et afsnit…..”. Og husk når du har sagt ét afsnit, så er det ét afsnit. Mind dit barn om det, når du starter afsnittet og når der er et par minutter til det slutter. Du kan også sige “Det bliver ikke iPad lige nu, men kom lad os set et afsnit…. på fjernsynet sammen”. Vigtigt er også, at iPad’en aldrig ligger fremme. Alene at den er ude af syne, er den også mere ude af sind.

Hvad sker der i dit barns hjerne?

I forhold til barnets kognitive udvikling ved vi, at hjernen er plastisk. Det vil sige, at den skal bruges, før den udvikles. Udviklingen af hjernens strukturer, har vi således selv indflydelse på og mulighed for, at forme i kraft af den måde, vi lever vores liv på. Det er den første tid, som er afgørende for vores børns fremtid og ren fysiologisk, er det her strukturerne i hjernen forbindes. Fundamentet for dit barns fremtidige udvikling og kompetencer, skabes i de første år. Erfaringer giver forbindelser i hjernen, det udvikler og skaber kompetencer. Vores babys hjerne er udviklet til, at frasortere det, som ikke er nødvendigt. Ved 2-3 års alderen, sker der det vi i fagsprog kalder en apoptose, dvs. en hjernecelledød. De nervebaner vi ikke har stimuleret, ser hjernen som unødvendige og kasserer. Dvs. at de kompetencer som ikke er stimuleret, vil ikke udvikles. Hjernen er jo ret vild og nye kompetencerne kan tillæres på et senere tidspunk, men ikke så stærke, som hvis de var stimuleret og tillært i den første tid, i barnets liv. Det er derfor af afgørende betydning, hvad vi udsætter vores børn for. Hvilke erfaringer vi giver dem, hvordan vi er sammen med vores børn, hvilke værdier vi putter i dem og hvad vi viser med egen adfærd. 

Det forholder sig også sådan, at for meget spilletid foran skærmen, forårsager en overproduktion af velvære- hormonet dopamin i barnets hjerne og nervesystem. På skanninger ser det ud som resultatet af kokainindtag. Når belønningsmekanismen således bliver overaktiveret, oplever barnet et behov for mere og mere spille- og skærmstimulering for at opnå det velvære, som dopaminproduktionen tilfører. Samtidig bliver koncentration og opmærksomhed hæmmet af for høj dopaminproduktion. For meget skærmtid forstyrrer barnets indsovning, søvn og biologiske ur. Det griber bl.a. ind i hormonbalancen og forhøjer arousalniveauet (hjernens vågenhedsgrad/barnets aktivitetsniveau).

Når et barn bliver udsat for skærmlys inden eller under søvnen, kan man udvikle depression, også selv om man ikke kigger direkte på skærmen. Megen skærmtid udløser stressreaktioner. Stress påvirker hjernekemien og hormonproduktionen. Det kan medføre irritabilitet og tristhed, og det vil overbelaste sansesystemet og hæmme opmærksomhedsevnen. Det betyder, at selv små krav bliver meget store og uoverkommelige for barnet, som ofte vil reagere aggressivt. Der vil typisk opstå konflikter mellem søskende, og barnets reaktion kan være vanskelig, for forældrene at håndtere.
Megen skærmtid begrænser fysisk udfoldelse og tid i naturen. Forskning viser, at det at opholde sig udenfor og specielt i naturen, kan genetablere opmærksomhed, sænke stressniveauet og reducere aggression.

Store fysiske og mentale konsekvenser

Næsten 40 % af børn og unge, oplever smerter i nakke og ryg på grund af mobil, tablet eller computer. Hvad mange ikke ved er, at spændinger i nakken, også forringer hjernens kommunikation med kroppen. Det kan påvirke balance, hoved bevægelse, øjenbevægelse, evne til at lære og læse, humør og evnen til at håndtere stress.

Social skærm

Hvis skærmtid, skal være til nogen som helst gavn for små børn, så er fjernsynet et rigtig fint middel, til at sidde sammen med dit barn og se en film, serie, dokumentar. Når I sidder sammen, kan I tale om det I ser og du kan forklare, svare på spørgsmål og stille dig kritisk. Samtidig kan der være rigtig meget af det I ser, som dit barn gengiver i andre sammenhænge. Her ved du præcis, hvad dit barn taler om og barnet, vil føle sig forstået og mødt. Vær opmærksom på, hvad du viser dit barn og, at skærm til børn under 2 år frarådes.

Børns Vilkår skriver bl.a. i Digital dannelse i børnehøjde om vigtigheden i, at være sammen med børnene om de digitale medier. 

Stil dig selv de her spørgsmål?

  • Hvad ser mit barn egentlig på skærmen?
  • Hvad gør det ved mit barns sind?
  • Hvordan påvirker lyset fra skærmen, dit barn inden sengetid?
  • Hvordan sidder dit barn ergonomisk og hvilke konsekvenser kan det have for dit barns fysiske helbred på sigt?
  • Hvad gør det ved mit barns udvikling og mentale tilstand, at sidde isoleret med en skærm?
  • Hvad gør det ved dit lille barns sind og udvikling, ikke at tale, reflektere og forstå det som barnet ser?

Der er forskning, der kan svare dig på de her spørgsmål, men det er meget sundt, at forsøge at svare på dem selv. Jeg er sikker på, du godt kender de fleste svar og når du selv kommer frem til svaret, er det nemmere og mere motiverende, at ændre adfærd.

DU sætter scenen

Der er ingen tvivl om, at jeg har meget energi på dette område. Vores iPad er pakket langt ned i en skuffe, på vores kontor og kommer kun frem, når vi skal på ferie. Vel om mærke til de voksnes forbrug, efter børnene sover. 

Ifølge britiske forskere, kan de på tværs af lande og forskellige miljøer, se en stærk og konsistent sammenhæng mellem børn, der har adgang til skærme inden sengetid og dårlig søvnkvalitet, for lidt søvn og træthed om dagen.

Hvornår bruger du iPad eller andre skærme, til dit barn og hvorfor? 

Er det pga manglende overskud? Stopper og afleder konflikter? Skal have ro til arbejde eller daglige gøremål? Eller fordi dit barn gerne vil se noget på skærmen? 

Når du bruger en skærm til dit barn for, at få ro til at lave aftensmad, aflede konflikter eller af anden grund, så tænk på det som at tisse i bukserne. Det kan godt være du opnår den ønskede effekt lige nu og her, men det skaber flere udfordringer i morgen og på sigt. 

Vær tilstede for dit barn og vis det interesse. Inddrag dit barn i dagligdagens gøremål og hjælp dit barn i konfliktsituationer, når de har store følelser eller når de gør noget de ikke må. Ikke slå dem oven i hovedet med ord eller afled dem med skærme. Læs mere om dette under indlægget Selvstændighedsperioden og i kommende indlæg om Søskenderelationer. 

Det kan måske være svært, at nå det hele, med børn på sidelinjen. Mit bedste råd her, er planlægning og prioritering.

Når dit barn gerne vil se noget på skærmen og udtrykker, at det er så vigtigt og det de helst vil, så husk på, at dit barn ikke ved hvad der er bedst for sig selv, udvikler det i en god retning, skaber Sund Søvn og gør dem glade. Det ved DU. Du er forældre, du har ansvaret for dit barn og du sætter scenen. Du har så mange muligheder, med dit barn og for at give dit barn, et godt liv. Er det ikke bare FEDT? ? 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *