NÅR STATEN KUPPER BØRNENE
”Der er stor sandsynlighed for, at den mest skadelige virkning af vuggestueopholdet ligger i det, der mangler – at de (gennemsnitlige) otte minutters voksenkontakt om dagen betyder, at børn dagligt går glip af mange timers intim, legende, afslappet og stimulerende tid med deres forældre og udvidede familie. Den mest indlysende risiko ligger i børnenes evne til at være gode forældre, når de får deres egne børn. De mest komplekse og avancerede af alle menneskelige livsfærdigheder er ikke (evnen til) at forstå matematik eller at læse eller at reparere maskiner, det er evnen til at indgå i nære relationer med andre. Denne funktion optager de fleste af de hjerneområder, der adskiller os fra dyrene. Det er grunden til, at vi har en cortex. Hvad babyer lærer, eller ikke får lært, i de tidlige år, bliver ikke målt i disse studier, men er meget vigtigere. Evnen til at få et ægteskab til at fungere, at lede et team, at have den raffinerede og subtile evne til at give og tage, empati og selvbevidsthed, disse (evner) har alle rod i de små, kærlige, raffinerede interaktioner mellem mor og barn. Hver eneste ekstra uge, måned eller år, familien kan skrabe tilbage fra økonomiens fordringer for at opretholde denne læring på fuld damp, er et livslangt plus for barnet.” Moderland – Når staten kupper børnene.
Flere store studier fra bl.a. USA er foretaget på 3- og 4-årige børn, der var adskilt fra deres tilknytningspersoner. Fundene var, at selvom børnene ikke nødvendigvis så stressede ud, eller opførte sig som om de var stressede, var deres stressrespons blev aktiveret, og deres kortisolniveauer steg væsentligt, efterhånden som dagen gik. Om eftermiddagen var deres kortisol ekstra høj – på et tidspunkt på dagen, hvor det normalt var lavere hos børn derhjemme med en forælder. Forestil jer så, hvordan det ser ud hos vuggestuebørn.
Stress-hormonet kortisol er skidt, hvis vi har for meget af det i kroppen hele tiden. For meget kortisol i for lang tid, kan gøre dig syg af stress og ovenikøbet ændre din hjerne.
Et langvarigt forhøjet kortisolniveau, gøre børn generelt mere ængstelige, det påvirker indlæring, korttidshukommelsen, stresskontrol. Det går også ud over reaktionerne i sociale situationer og barnet vil få sværere ved, at koncentrere sig. Du vil opleve at barnet får svært ved at overskue selv små opgaver og ofte oplever humørsvingninger.
Uafhængighed, balance, selvindsigt, selvværd, modstandsdygtighed og empati, skabes ikke ved hjælp af adskillelse og pasning af andre mennesker, men ved hjælp af tryg tilknytning.
Kærlighed og hengivenhed er den mest bestemmende faktor, for et barns følelsesmæssige udvikling, tryghedsfornemmelse og opbygning af selvværd. Men det går endnu dybere end det. Forældres kærlige berøringer, tilstedeværelse, hengivenhed, tid, kys, kram, kærtegn, nærhed, øjenkontakt og omsorg, øger ikke alene den følelsesmæssige rigdom, men fremmer også de kognitive evner. Hjernen er det eneste organ, der ikke er fuldt udviklet ved fødslen. Cirka 90% af den kritiske hjerneudvikling, sker i de første fem leveår. Vil vi overlade opgaven til andre, eller selv varetage opgaven, der er afgørende for vores børns liv?
Hvis forældre i højere grad, tilegner sig viden om hjernen, vil de færreste være i tvivl om, hvad der er bedst for et lille barn.